Fredags middag

 

Just nu sitter jag på bussen på väg till Kalmar. Resan tar exakt sex timmar och 15 minuter så jag kan ta tid och fundera över saker och ting. Saker som jag inte har tid att tänka på när jag jobbar. En av de sakerna är att jag verkligen tycker om att laga mat. Läste igenom mina senaste inlägg och har kommit fram till att nästan alla är mat relaterade. Så varför inte spinna vidare på mat i bloggen?!

Igår efter att jag och Johanna stängt butiken åkte vi hem till mig och lagade mat. Eller jag lagade mat, hon kollade på bilder från min dator. Det blev fetaostfyllda biffar med sallad och smaksatt cream fraishe (den bästa uppfinningen någonsin när man har bråttom i köket). Det var riktigt gott, även om jag nog får finslipa lite på tjockleken så det slipper ta hundra år tills de är färdigstekta. Till efterrätt blev det fruktsallad. När jag var yngre kallade jag inte ens fruktsallad för efterrätt (det är ju nyttigt ju!!) men den här var riktigt grymt god faktiskt. Det var Johannas recept så jag frågade henne om jag fick lägga ut det på bloggen imorrn (läs idag) och hon sa att det var helt ok, så nu slår vi på stort och skriver båda recepten från igår!

 

Fetaost fyllda biffar (3 personer)

 

450 gram blandfärs (tror dock det blir godare med lammfärs)

1 pressad vitlöksflyfta

1 halvt paket fetaost (har inget exakt mått på bussen)

1 äggula

Ca 2 krm timjan

Olja eller smör till stekning

Salt och peppar efter behag.

 

Skär upp fetaosten i så små tärningar du bara kan. Blanda i alla ingredienser i en skål. Gör små biffar och stek på dem på hög värme så de får en härlig krispig yta och sänk sedan värmen. Tryck på biffarna med stekspaden för att se så det inte kommer ut någon ”röd sås” som jag kallar det. Till detta är det gott med ris, klyftpotatis eller bara en god sallad.

 

Johannas fruktsallad (2 personer)

 

½ Äpple

½ Päron

1 Banan

1/3 paket kärnfria röda vindruvor

1 paket vit blockchoklad med lime smak (går att ta mindre om man vill vara nyttigare)

½ burk Kesella jordgubb/lime

 

Skär upp alla frukter. Riv över chokladen. Klicka på Kesellan. Klart!

 

Thats all for now folks!

 

PUSS!

//Lillis

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Sofia

låter gott (:

2009-02-07 @ 11:20:35
URL: http://gaspedal.blogg.se/
Postat av: Kicki

Fetaost biffarna skall jag göra någon gång. Jag tror att sallad blir godast till.

2009-11-09 @ 22:03:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0